header-machiel.png
Machiel
Door Machiel Verdoorn op 27 oktober 2018 om 15:19

Anekdote

Een paar weken geleden was ik te gast bij radio A-FM. Iedere woensdagavond - tot aan de gemeenteraadsverkiezingen - presenteert Piet Hartman het programma Altena Alternatief, live vanuit het clubhuis van Golfpark Almkreek in Almkerk. Normaal ontvangt Piet iedere week een politieke partij – de ChristenUnie mocht aftrappen op 5 september – en wordt er gedurende het programma ingezoomd op het verkiezingsprogramma van de betreffende partij. Omdat op 12 september een nieuwe partij in Altena verstek liet gaan werden er langzittende raadsleden van diverse partijen uitgenodigd. “Met jullie ga ik het niet over het verkiezingsprogramma hebben”, zei Piet net voor de uitzending, “vertel maar een leuke anekdote”.

Anekdote
Vertel maar iets leuks. Wat zal ik dan vertellen? Die keer dat er tijdens een beleidsbeschouwing in mei opeens een ijscokar de raadszaal inreed, waarop de toenmalige (tijdelijke) burgemeester Van Agt uitriep dat hij nog nooit zo’n frivole gemeenteraad had meegemaakt in zijn diverse burgemeesterschappen? Of zou ik iets vertellen van de vetrouwingscommissie die bijeen was om een nieuwe burgemeester te selecteren? Ja, die doen we.

Een vertrouwenscommissie bestaat uit de fractievoorzitters van alle fracties en die komen op een geheime plaats bij elkaar om een aantal kandidaten te ‘ondervragen’ die gesolliciteerd hebben naar de post van burgemeester. Toen die functie in Werkendam vrijkwam, werd ook ik lid van de voorgeschreven commissie. Op de geheime locatie stonden we tussen de gesprekken door heerlijk even buiten in het zonnetje en sommigen van ons staken een flinke sigaar op. Die sigaar werd vervolgens in een bloembak gelegd, want de volgende kandidaat diende zich aan. Terwijl we daarmee in gesprek waren, sprong opeens een collega-fractievoorzitter verschrikt op van zijn stoel en rende naar buiten. Ook onze kandidaat schrok van zijn reactie. Wat bleek? Het was gaan regenen en hij moest zijn sigaar redden. Dit was – op dat moment – even belangrijker dan de kandidaat (die het niet geworden is).

Afval
Maar Piet zou Piet niet zijn als hij het helemaal niet over een anekdote ging hebben. Zijn eerste vraag was: waarom ben je raadslid geworden? Vervolgens ging het interview al snel richting belastingen en diftar. Op weg naar een afvalloze samenleving. Wat volgens Piet niet mogelijk is, maar volgens mij zou het heel goed kunnen. Geen afval, alles recycelen. En oppassen wat je koopt. Niet te veel plastic velletjes bij je onsje ham, bijvoorbeeld.

Altena
Ook in ons verkiezingsprogramma wordt geschreven dat afval gescheiden moet worden bij de bron. In afval zitten waardevolle grondstoffen die niet verloren mogen gaan. Afval kunnen we daarom beter als grondstof zien. Naar mijn idee wordt nog te weinig aandacht gegeven aan de inzameling. Papier, glas en blik kunnen makkelijk in één container en met het wegen van restafval wordt scheiding meer gestimuleerd. Waar ik wel blij mee ben is het voorstel om GFT iedere week op te halen.

Je moet altijd iets te wensen overhouden, en de ChristenUnie is en blijft toch de groenste partij!

Machiel Verdoorn, Voorzitter ChristenUnie Altena

Labels: