Genoeg

Wijnand
Door Wijnand van der Hoeven op 26 september 2023 om 14:44

Genoeg

De ChristenUnie heeft vernomen dat Middenweg Agro B.V uit Andel bezig is met een nieuwe principeaanvraag voor een volgende uitbreidingsfase van haar bedrijf waarbij ook opnieuw extra huisvestingplaatsen voor arbeidsmigranten zouden moeten worden gerealiseerd.

De ChristenUnie was in het recente verleden helder over de eerste realisatie van huisvesting voor arbeidsmigranten aan de Middelweg. Omdat de regels hier destijds ruimte voor gaven zou het, wat de ChristenUnie betreft, van slecht bestuur getuigen als men ‘de spelregels tijdens de wedstrijd zouden veranderd’ ondanks de vraagtekens die toen al er waren.
Inmiddels zijn er nieuwe, striktere regels; zo is het niet langer mogelijk om binnen 2 kilometer afstand van een huidige huisvesting een nieuwe te realiseren. Daarnaast is er inmiddels sprake van een schaarste systeem waarin vast moet staan dat er extra behoefte is. Los van het feit dat de principeaanvraag voor extra huisvesting volgens de regels een heilloze weg is getuigen de nieuwe huisvestingsplannen van weinig empathie door de ondernemer in kwestie gezien de (eerdere) onrust in Andel en omgeving. Wat de ChristenUnie betreft is de huidige capaciteit aan huisvesting voor arbeidsmigranten in Andel genoeg en moet de weerstand en angst niet onnodig groter worden gemaakt.

Wij gaan er van uit dat college volgens bovenstaande spelregels zal reageren, als ChristenUnie houden we de vinger aan de pols.