Kringloop en GAiN gevrijwaard van kosten afvoeren restafval

Hennie
Door Hennie Schermers op 18 juli 2022 om 18:31

Kringloop en GAiN gevrijwaard van kosten afvoeren restafval

Naar aanleiding van de inzet van ChristenUnie Altena en Progressief Altena wordt het voor Kringloopcentrum Altena in Almkerk en hulporganisatie GAiN in Sleeuwijk mogelijk om kosteloos restafval weg te brengen bij de gemeentelijke milieustations. Tot op heden werden zowel de Kringloop en GAiN als bedrijven aangemerkt en moesten “gewoon” betalen voor het wegbrengen van restafval.

Ondanks dat de Kringloop en GAiN erg strikt en alert zijn op het inleverproces blijkt een deel van de ingezamelde producten niet geschikt te zijn voor hergebruik. Wanneer dit restafval betreft kost dit de genoemde non-profit organisaties behoorlijk wat geld. Wat de ChristenUnie en PA betreft is het goed dat de Kringloop en GAiN die al jaren een belangrijke bedrage leveren aan het hergebruik van spullen een uitzondering krijgen op het huidige inleverbeleid van (rest)afval.
ChristenUnie raadslid Hennie Schermers geeft aan: het is mooi om te zien dat ook het college bij monde van wethouder Roland van Vugt dit belang inziet en op deze wijze de organisaties ondersteunt. Naast het tegengaan van de enorme verspilling van grondstoffen en de hiermee gepaard gaande vervuiling van het leefmilieu zetten de Kringloop en GAiN zich elke op eigen wijze in voor de medemens dichtbij en ver weg! De inzet van vele vrijwilligers zorgt ervoor dat spullen een tweede kans krijgen in onze eigen regio of elders in de wereld waar het hard nodig is.