Dienstverlening naar inwoners belangrijkste prioriteit voor ChristenUnie Altena

header-begroting.png
Door ChristenUnie Altena op 5 april 2019 om 10:06

Dienstverlening naar inwoners belangrijkste prioriteit voor ChristenUnie Altena

Afgelopen week is de begroting voor Altena vastgesteld. Een begroting van 118 miljoen, waarin elke werkdag gemiddeld 450.000 euro wordt uitgeven. De begroting was ‘beleidsarm’ en er was weinig ruimte voor debat omdat de eerste begroting van de nieuwe gemeente snel bij de provincie ingediend moet worden. Voor ChristenUnie Altena ligt de hoogste prioriteit nu bij het op orde krijgen van de basis dienstverlening en communicatie naar onze inwoners en bedrijven. Wij snappen dat het tijd kost voordat alles werkt zoals we gewend waren.

Onze aandachtspunten blijven :

• zorg, waarin iedereen mee telt ,
  • Toekomstbestendige keuzes  die zorgen voor prettig wonen werken en leren
  • alle ruimte voor goede ideeën vanuit samenleving

Voor ChristenUnie Altena is het lastig om mee te gaan in de beleidsarme begroting die het college nu heeft voorgesteld, terwijl wel bij elk programmadeel een verlanglijst uit het coalitie akkoord staat.  Ook punten waar we niet zomaar onze handtekening onder willen zetten.

Voorbeeld:  er staat €41 miljoen geraamd voor “samen redzaam” (Lees zorg)  waarvan 2,1  miljoen voor bescherming van gezondheid  van  specifieke risicogroepen ? Is  dit dan ook  voor verslavingszorg?   Zitten die goedlopende LEV projecten daar dan ook in?  Zo zijn de kaders te  vrijblijvend en  voor de ChristenUnie  en niet te  controleren op maatschappelijk resultaat.  De fractie van de ChristenUnie Altena heeft behoefte aan meer inzicht in het proces.

Omdat de begroting nu echt bij de provincie moest worden ingediend was er weinig gelegenheid om met aanpassingen te komen. Wij hebben de begroting gesteund, maar we zullen bij de kadernota opnieuw onze input geven om waardevolle ideeën onder de aandacht van het college te brengen.