Oog voor elkaar

Wijnand
Door Wijnand van der Hoeven op 20 november 2018 om 10:22

Oog voor elkaar

De afgelopen weken hebben we initiatieven bezocht die enorm waardevol zijn in Altena; zoals de Voedselbank in Sleeuwijk, kleding-magazijn ‘Je mag er zijn’ in Almkerk ” en “A Rocha Altena” in Uitwijk. Maar ook park Veldzicht, mensen die zelf zwerfafval verzamelen en de buurtbusvrijwilligers. Zoveel mooie initiatieven in Altena die oog hebben voor anderen.

Ik heb Altena wel eens met een knipoog het land van melk en honing genoemd. Afgelopen zaterdag bleek dat letterlijk te zijn tijdens onze lunch met streekproducten; met melk en honing uit Altena, en andere producten van lokale boeren.

Er zijn dus veel prachtige initiatieven in Altena. Maar ook zijn er zorgen. Bijvoorbeeld over drugsgebruik. Hier hebben we veel gesprekken over gevoerd met bezorgde inwoners. Het heeft een grote impact op onze jongeren en we mogen niet de andere kant op kijken als samenleving. Wat de ChristenUnie betreft is er geen ruimte voor drugs in Altena en blijven we hiertegen strijden. Samen met scholen, ouders, kerken, verslavingszorg, horeca, jongerenwerk, politie en sportverenigingen moeten we schouder aan schouder staan om drugsgebruik actief tegen te gaan en te blijven waarschuwen voor de gevaren.

Ook zijn er zorgen over de gaswinning in Waalwijk en Altena. De ChristenUnie in Altena wil zo snel mogelijk naar duurzame energiebronnen, en daarin passen geen nieuwe gasboringen of fracking. Ook niet in het gasveld in Waalwijk, wat deels onder Drongelen doorloopt. Hierbij is het mooi om te zien dat alle politieke partijen hier samen in op trekken. Eerder is in Aalburg al een motie aangenomen door alle partijen samen; en ook in Woudrichem is een gezamenlijke motie aangenomen. De positie van de ChristenUnie is helder: wil zo snel mogelijk van het gas af en zetten in op een groen klimaatplan.

Iedereen is waardevol en juist daarom is het belangrijk dat we oog hebben voor elkaar. Aandacht en waardering hebben voor onze ouderen.  Aandacht hebben voor mensen die eenzaam zijn of moeilijk rond kunnen komen. Zo trekt de ChristenUnie in haar plannen geld uit voor drie volwaardige bibliotheken in Altena; in Aalburg, Woudrichem en Werkendam. We willen dat de drempel om de bibliotheek te bezoeken zo laag mogelijk is en dat bibliotheken een duidelijke ontmoetingsplek zijn om laaggeletterdheid en eenzaamheid te bestrijden.

En hoewel woensdag de verkiezingen zijn, stopt het werk dan niet. Het gaat dan juist beginnen. Met de gekozen partijen gaan we dan samen aan de slag om de nieuwe gemeente Altena vorm te geven. Wij hebben daarvoor een duidelijke Christelijke visie, gebaseerd op de Bijbel, en wij willen daarbij oog hebben voor elkaar. Ik kijk er naar uit om aan de slag te gaan; samen met een team met betrokken mensen. Wij hopen dat u woensdag gaat stemmen en dat u de ChristenUnie daarbij op het oog heeft!