100 procent dekking AED-netwerk in Woudrichem

header-aed
Door ChristenUnie Altena op 10 oktober 2018 om 20:00

100 procent dekking AED-netwerk in Woudrichem

Uit een peiling van de landelijke hartstichting blijkt dat de kennis en beschikbaarheid van AED's in Nederland nog steeds onvoldoende is. De gemeente Woudrichem komt daarentegen goed uit de bus met een 100% dekkingsscore. Afgelopen periode hebben de lokale ChristenUnie fracties een motie ingediend om tot een dekkend AED-netwerk te komen in de drie gemeenten.

Raadslid Marjan van der Meij-Schouten laat weten dat de ChristenUnie erg trots is op deze Woudrichemse cijfers maar zeker ook op de mensen van stichting Reanimatie Altena die het reanimatieonderwijs en onderhouden van het AED-netwerk in de gemeente Woudrichem verzorgen.  Arie de Feijter, kandidaat voor de CU en actief bij stichting reanimatie Altena: “Ook in Aalburg en Werkendam is het netwerk voor het grootste deel op orde. Inmiddels zijn er al gesprekken om te komen tot een overzichtelijk en dekkend netwerk in geheel Altena. Samen met andere partijen gaan we ons hiervoor inzetten!”

Landelijk worden er wekelijks ruim 300 mensen buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand. Op tijd reanimeren is de belangrijkste factor om te kunnen overleven. Door de jaren heen zijn deze kansen verbeterd. Was de overleving in de jaren 90 nog 9%, inmiddels is dit percentage gestegen tot bijna 25%. De eerste 6 minuten zijn cruciaal bij een reanimatie. De overlevingskans na reanimatie met een schokbaar hartritme binnen 6 minuten met gebruik van een AED is 50-70%. Elke minuut later dat de AED wordt ingezet, daalt de overlevingskans met 10%.